SMQ2 – wszystko co musisz wiedzieć

przez | 18 lipca 2019

SMQ2 to jedna z najważniejszych transakcji. Natychmiast informuje nas czy nie ma postoju w płynnej pracy systemu. Wspomniałam już o niej we wpisie Monitorowanie systemu. Jeżeli mamy zbyt dużo kolejek/wpisów, to musimy zareagować. Nasza opieszałość w reakcji może doprowadzić do awarii systemu.

Z jakich powodów blokują się kolejki?

  • DIA – za mało procesów roboczych
  • Zbyt duża utworzona ilość kolejek do przetworzenia równoległe w danej chwili
  • Kolejki R3AD*/CSA* w statusie “RETRY”
  • Resetowanie serwera zapominając o aktualnie przetwarzających się kolejkach
  • Blokowanie kolejek – komunikat o tym, że jest przetwarzana przez konkretnego użytkownika, blokowany przez inną kolejkę
  • Niespójne dane między SAP CRM a SAP ERP
  • Brak rejestracji kolejki w SMQR
  • i wiele innych

Co nas interesuje?

  • ilość kolejek
  • ilość wpisów
  • statusy

Co takiego kryje ta transakcja?

Jest monitorem qRFC, które są indeksowane, reorganizowane i aktualizowane. 

Zanim jednak zajmiemy się analizą transakcji warto poznać podstawy. 

Statusy:

  • READY – gotowy do przetworzenia
  • RUNNING – jest obecnie przetwarzany
  • STOP – zablokowanie kolejki
  • WAITSTOP – istnieje zależność między pierwszym wpisem kolejki, a pierwszym wpisem w innej kolejce, która jest obecnie zablokowana. Kolejka czeka na zwolnienie blokady
  • WAITING – istnieje zależność między pierwszym wpisem kolejki a wpisem w innej kolejce, która  nie jest pierwszą pozycją w tej kolejce. Kolejka czeka na przetworzenie wpisu w drugiej kolejce
  • SYSLOAD – obecnie kolejka nie może zostać przetworzona z powodu braku zasobów w systemie docelowym. System spróbuje ponownie przetworzyć kolejkę
  • CPICERR – problemy z siecią i komunikacja; system ponowi kolejkę
  • ARETRY – chwilowy problem; system ponowi kolejkę
  • SYSFAIL – błąd, system sam nie ponowi. Trzeba ręcznie
  • ANORETRY – podczas wykonywania LUW system napotkał błąd i anulował jego wykonanie. Trzeba ponowić ręcznie
  • NOEXEC – kolejka czeka ponieważ przetwarzanie pierwszej pozycji kolejki jest obecnie debbuggowane
  • MODIFY – przetwarzanie tej kolejki jest czasowo zablokowane, ponieważ dane LUW są modyfikowane

Następnie warto poznać jakie typy kolejek wejściowych istnieją w standardowym rozwiązaniu SAP:

  • R3AI* – Inital Load z SAP ERP
  • R3AD* – Delta Load z SAP ERP
  • R3AR* – Request z SAP ERP
  • CRI* – kolejki Inital load z CRM do CDB (Consolidated Database)
  • CRM_SITE* – od klientów mobilnych
  • CSA* – z serwera aplikacji CRM

Oczywiście nie oznacza to, że tylko takie kolejki istnieją. Jeżeli interesuje cię dokładnie co u Was w systemach piszczy, to warto zajrzeć do transakcji SMQR.

Po co nam ta transakcja?

  • zablokować, usunąć lub odblokować kolejkę/kolejki
  • podejrzeć listę kolejek z listą towarzyszących LUW i modułów funkcyjnych ( w tym danych wyjściowych)
  • ocenić płynność pracy systemu

WAŻNE: Usuwanie kolejek może spowodować niespójność w pracy systemu.

Mam nadzieje, że spodobał się wpis. Zachęcam do komentowania i do kontaktu.

Do następnego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *