SM12 – Jak to jest z tymi blokadami?

przez | 25 stycznia 2019

Cześć!

Zapraszam do omówienia przypadku związanego z transakcja SM12 – Lista blokad.

Na początek kilka słów o blokadach.

System SAP posiada taką fajna funkcjonalność, jak blokowanie możliwości dokonywania zmian na danych w tym samym czasie przez wielu użytkowników. Rozwiązanie to daje gwarancję poprawności działania systemu i spójności danych przy dużym jego obciążeniu. Mechanizm blokujący umożliwia synchronizację współbieżnych żądań odczytu lub zapisu danych. Funkcją blokady jest zapobieganie zapisywaniu danych odczytywanych przez wielu użytkowników lub ograniczenie tego odczytu w momencie ich edycji.

WAŻNE: Trzeba pamiętać o tym, że zablokowane wpisy są zwykle ustawiane i usuwane automatycznie przez system, gdy programy użytkownika uzyskają dostęp do obiektu danych i zwalniają go ponownie. Dlatego też nie zaleca się ich ręcznego usuwania bez pełnej analizy. Mechanizm blokujący jest ściśle powiązany z mechanizmem aktualizacji.

Przykład: Zespół odpowiedzialny za utrzymanie systemu dostał zgłoszenie, że użytkownicy nie widzą dokumentu sprzedaży w WEB GUI. Powoduje to brak możliwości wykonania jakichkolwiek działań. Pracownicy zweryfikowali, że w transakcji SM12 użytkownik User_1 blokuje dokument już od dobrych paru godzin.

Przed usunięciem blokady w SM12 należy sprawdzić czy dana blokada jest powiązana z:

  • uruchomionym na danym użytkowniku zadaniu wsadowym – SM37 przegląd zadań
  • nie istnieją żądania aktualizacji dla użytkownika – SM13
  • aktualnymi procesami – SM66 procesy robocze wszystkich instancji
  • otwartymi sesjami na użytkowniku  – SM04 lub AL08
  • wydajnością DB – ST04 analiza wydajności DB

Jeżeli wiesz skąd pochodzi blokada to najpierw:

  • zabij joba/zadanie
  • potem proces
  • wyrzuć użytkownika z sesji
  • w ostateczności usunięcie blokady w SM12

WAŻNE: Nigdy nie należy usuwać blokady, gdy nie masz pewności lub nie wiesz do czego służy blokada.

W naszym przypadku wystarczyło:

  • sprawdzić czy ma otwarte sesje – SM04 lub AL08
  • jeżeli ma otwartą sesję, to kontaktujemy się z użytkownikiem i prosimy o wylogowanie
  • jeżeli jednak zakończył już pracę, może go usunąć z sesji i z systemu

Po usunięciu użytkownika z sesji blokada powinna zostać automatycznie usunięta. Tak się stało w naszym przypadku.

W monitorowaniu systemu konieczne jest podejście systematyczne, krok po kroku, bez chodzenia na skróty. W przeciwnym razie istnieje ryzyko usunięcia poprawnych wpisów blokujących, które mogą doprowadzić do niespójności bazy danych.

Jeżeli podobał ci się ten wpis bądź masz uwagi, to proszę o komentarz lub kontakt na ola@klinikasapcrm.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *