Monitorowanie systemu

przez | 23 lutego 2018

Monitorowanie systemu SAP CRM jest nieodłącznym elementem pracy konsultanta. Wiem, wiem…niektórzy mogą mi wytknąć, że takimi rzeczami zajmuje się SAP BASIS lub SAP CRM MW bądź jeszcze inna jednostka. Owszem, ale nie zawsze. Prędzej czy później dany problem trafi do Ciebie i dobrze by było, abyś znał przynajmniej podstawy. Może będziesz mógł rozwiązać dany problem bez angażowania całego zespołu.

Monitorowanie systemu brzmi tochę nudno, ale jak zrozumiemy obieg procesów, powiązania między systemami, a do tego jeszcze znamy inne techniczne szczegóły, to staniemy się niezastąpieni i samodzielni. Co za tym idzie poczucie pewności siebie i komfortu w pracy.

Do rzeczy!

Na czym polega monitorowanie systemu?

Jest to rutynowa praca polegająca na:

  • Sprawdzenie serwerów systemu, zużycia procesów i dostępności pamięci
  • Monitorowaniu procesów, kolejek RFC, logów i BDoc-ów

W naszym przypadku skupimy się na drugim punkcie.

Jak powinniśmy monitorować?

W codziennym monitorowaniu wyróżniłbym następujące transakcję:

  • SMQ1 – Monitor qRFC (kolejki wyjściowe) – sprawdzenie kolejek wyjściowych z SAP CRM do systemów zewnętrznych. Pusta lista kolejek oznacza poprawną pracę systemu.
  • SMQ2 – Monitor qRFC (kolejki wejściowe) – sprawdzenie kolejek wejściowych z systemów zewnętrznych. Nigdy ta kolejka nie powinna być pusta. Tutaj tętni życie. Najważniejsze, aby kolejki sukcesywnie malały i tym samym nie było za dużo ilości wpisów.
  • SMW01 – Display Bdoc messages – transakcja do podglądu bdoc-ów np. z błędnym statusem wraz z możliwością odczytania komunikatu błędu i możliwości ponowienia go.
  • BD87 – monitorowanie statusów IDOC wejściowych i wyjściowych z systemu. Umożliwia szybkie zapoznanie się z ilością poprawnie lub niepoprawnie przetworzonych idoc wraz z wyświetleniem szczegółów, śledzeniem bądź ponownym przetworzeniem 
  • WE02 – Lista idoc – transakcja służąca do przeglądania idoc wychodzących i przychodzących. Bardzo przydatna transakcja do weryfikacji czy na pewno dane z innych systemów zostały poprawnie przesłane do SAP CRM.
  • SLG1 – Ocena logu aplikacji – używamy ja do przeglądania logów aplikacji w zależności od np. użytkownika, programu czy zakresu dat.
  • SM21 – Display the system log – podgląd logów systemu. Podobna transakcja do SLG1. Różnica jest taka, że nie musimy wchodzić w szczegóły logu, aby zapoznać się z komunikatem błędu.
  • SM50 – Procesy robocze instancji  – sprawdzenie statusów procesów roboczych, które powinny być w statusie “oczekujący” lub “w toku”. Jeżeli jakikolwiek proces jest w innym statusie, to należy to zgłosić do SAP BASIS.
  • SM04 – Sesja użytkownika na instancji – Wyświetla wszystkich użytkowników w danej aktywnej instancji. Dzięki tej transakcji możemy wyrzucić z sesji konkretnego użytkownika.
  • ST22 – ABAP Runtime Errors – w tej transakcji możemy zweryfikować błędy wykonania ABAP (short dumps).
  • SXMB_MONI – Mechanizm integracji: monitorowanie – bardzo fajna transakcja, w której np. możemy sprawdzić zawartości interfejsu wychodzącego bądź przychodzącego z innego systemu.

Można by było wymieniać jeszcze wiele innych transakcji, jak SMWP, który dedykowana jest dla administratorów. Uważam jednak, że na początek przygody znajomość tylko tych transakcji będzie wystarczająca.

2 myśli nt. „Monitorowanie systemu

  1. Marek

    Mega wpis! Widzę, że po pożarze serwerowni komentarze pod wpisami przepadły, szkoda 🙁
    Powodzenia w rozwoju i reaktywacji bloga!

    Odpowiedz
    1. Ola Autor wpisu

      Cześć Marek,
      Niestety przepadły i nie można było ich przywrócić :(.
      Coś za coś…trzeba działać dalej.
      Dzięki.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *