LUWs – co to takiego?

Kolejny temat, który nie może cię ominąć. Jeżeli chcesz dalej zagłębiać się w tematykę administracyjną SAP CRM. LUW to podstawowe pojęcie, które pojawiło się już w poprzednim wpisie (SMQ2 – wszystko co musisz wiedzieć). Dlaczego jest to takie ważne? Ponieważ znajomość transakcji SAP, SAP LUW i bazy danych LUW, to kluczowe elementy wpływające na płynność pracy systemu i spójności danych.

Zapraszam do wspólnego odczarowania tego zagadnienia.

Definicje

SAP LUW – Logical Units of Work (logiczne jednostki pracy) – to jednostka logiczna składająca się z różnych kroków dialogowych, w których zmiany są zapisywane w bazie danych w pojedynczej DB LUW. Może obejmować kilka kroków dialogu i może być wykonywany przy użyciu szeregu różnych procesów roboczych.

Przykład: SAP LUW występuje za każdym razem gdy zmienia się ekran.

DB LUWDatabase LUW – określamy jako niepodzielną sekwencja operacji bazy danych, które są zakończone zatwierdzeniem bazy danych (DB COMMIT ). Baza danych LUW jest wykonywana przez system bazy danych całkowicie albo wcale. W przypadku wykrycia błędu w DB LUW wszystkie zmiany w bazie danych wprowadzone od początku LUW bazy danych można anulować za pomocą wycofania bazy danych (ROLLBACK)

Przykład: DB LUW występuje w trakcie zatwierdzenia zmian w bazie danych.

Idealny obraz:

Nie zawsze jednak tak to wygląda. Bywa, że w ramach jednego SAP LUW wykonywane jest więcej niż jedno DB LUW, a to może doprowadzić to do niespójności danych.

Ważne: W trakcie rozpoczęcia LUW, aż do zakończenia, uruchamiana jest blokada w systemie SAP, która ma uniemożliwić wprowadzenie zmian na danym rekordzie/oknie dialogowym przez innego uzytkownika.

Zasady działania DB LUW

DB rozpoczyna się gdy:

  • podczas przechodzenia z jednego ekranu do drugiego (przejście z 1 do 2 kroku dialogowego)
  • kiedy poprzednia DB LUW zakończyła się powodzeniem (BD COMMIT)
  • kiedy poprzednia DB LUW zakończy się niepowodzeniem lub błędem (ROLLBACK)

DB zamyka się gdy:

  • dochodzi do zatwierdzenia DB
  • nastąpi wycofanie zmian bazy danych

Poznaliśmy terminologie i działanie LUW. W drugiej części wpisu znajdziesz, gdzie przechowywane są dane i nie tylko.

Wyróżniamy dwa typy LUWs:
  • tRFC (transactional Remote Functon Call) – monitorujemy za pomocą transakcja SM58
  • qRFC (queued Remote Functon Call )- monitorujemy i administrujemy za pomocą transakcji SMQ1 i SMQ2.

Ważne: qRFC to rozszerzenie tRFC, które umożliwia sekwencyjne wykonywanie LUW w systemie odbiorczym (w naszym przypadku SAP CRM).

W jakich tabelach przechowywane są dane?

tRFC:

  • Nadawca: ARFCSSTATE, ARFCSDATA, TRFCQOUT
  • Odbiorca: ARFCRSTATE

LUWs należące do kolejek wyjściowych przechowane są w systemie nadawcy w tabelach: ARFCSSTATE i ARFCSDATA. Do administrowania danymi korzystamy z transakcji SMQ1. Dane kolejki wychodzącej są przechowywane w tabeli TRFCQOUT, którą można wyświetlić i utrzymać za pomocą transakcji SMQ1.

qRFC:

  • Nadawca: TRFCQOUT , QREFTID
  • Odbiorca: TRFCQIN , TRFCQSTATE , TRFCQDATA

LUWs należące do kolejek wyjściowych, które przechowywane są w tabelach tRFC TRFCQIN, TRFCQSTATE i TRFCQDATA. Do administracji tych kolejek używamy transakcji SMQ2, a jej dane przechowywane w tabeli TRFCQIN. W tabeli TRFCQSTATE możesz znaleźć statusy , a w tabeli TRFCQDATA najważniejsze dane.

Czy można usunąć dane z tabel?

Tak. Służą do tego dwa raporty: RSTRFCEU i RSTRFCES. Pozwalaja na usunięcie danych z tabel: ARFCRSTATE, ARFCSSTATE, TRFCQOUT i ARFCSDATA

Życzę dobrego tygodnia! 🙂

Ola

P.S. Zapisz się do Newslettera, a będziesz informowany o kolejnych wpisach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *