SMQ2 – wszystko co musisz wiedzieć

SMQ2, to jedna z najważniejszych transakcji. Natychmiast informuje nas czy nie ma postoju w płynnej pracy systemu. Wspominałam już o niej we wpisie Monitorowanie systemu .

Jeżeli mamy zbyt dużo kolejek/wpisów, to musimy jak najszybciej zareagować. Nasza opieszałość może doprowadzić do braku płynności działania systemu, a tym samym dublująca się ilość incydentów do obsłużenia.

Z jakich powodów blokują się kolejki?
  • DIA – za mało procesów roboczych
  • Zbyt dużo utworzona ilość kolejek do przetworzenia równolegle w danej chwili
  • Kolejki R3AD*/CSA* w statusie „RETRY”
  • Restartowanie serwera zapominając o aktualnie przetwarzających się kolejkach
  • Blokowanie kolejek (Komunikat o tym, że jest przetwarzana przez konkretnego użytkownika, blokowany przez inną kolejkę)
  • Niespójne dane między SAP CRM a SAP ERP
  • Brak rejestracji kolejki w SMQR
  • etc.
Co tak naprawdę nas interesuje?
  • Ilość kolejek
  • Ilość wpisów
  • Statusy
Co takiego kryje ta transakcja?

Jest monitorem qRFC, które są indeksowane, reorganizowane i aktualizowane.

Zanim jednak zajmiemy się analizą transakcji musimy poznać podstawy.

Statusy:
  • READY – gotowy do przetwarzania
  • RUNNING – jest obecnie przetwarzana
  • STOP – zablokowanie kolejki 
  • WAITSTOP – Istnieje zależność między pierwszym wpisem kolejki a pierwszym wpisem w innej kolejce, która jest obecnie zablokowana. Kolejka czeka na zwolnienie blokady
  • WAITING – istnieje zależność między pierwszym wpisem kolejki a wpisem w innej kolejce, która nie jest pierwszą pozycją w tej kolejce. Kolejka czeka na przetworzenie wpisu w drugiej kolejce
  • SYSLOAD – Obecnie kolejka nie może zostać przetworzona z powodu braku zasobów w systemie docelowym.System spróbuje ponownie przetworzyć kolejkę.
  • CPICERR – problemy z siecią i komunikacja; system ponowi kolejkę
  • ARETRY – chwilowy problem; system ponowi kolejkę
  • SYSFAIL – błąd, system nie ponowi sam ; trzeba ponowić ręcznie
  • ANORETRY –  podczas wykonywania LUW system napotkał błąd i anulował jego wykonanie. Trzeba ponowić ręcznie
  • NOEXEC – Kolejka czeka, ponieważ przetwarzanie pierwszej pozycji kolejki jest obecnie debugowane
  • MODIFY – Przetwarzanie tej kolejki jest tymczasowo zablokowane, ponieważ dane LUW są modyfikowane

Następnie warto poznać jakie typy kolejek wejściowych istnieją. W standardzie SAP wyróżniamy:

  • R3AI* – Initial Load z SAP ERP
  • R3AD* – Delta Load z SAP ERP
  • R3AR* – Request z SAP ERP
  • CRI* – kolejki initial load z CRM do CDB (Consolidated Database)
  • CRM_SITE* – od klientów mobilnych
  • CSA* – z serwera aplikacji CRM

Nie oznacza to, że tylko takie kolejki istnieją. W celu weryfikacji jakie możemy spotkać jeszcze proponuje Wam zajrzeć do transakcji SMQR.

SMQ2 – Po co nam ta transakcja?
  • Zablokować, usunąć lub odblokować kolejkę/kolejki
  • Podejrzeć listę kolejek z listą towarzyszących LUW i modułów funkcyjnych (w tym danych wejściowych)
  • Ocenić płynność pracy systemu
PAMIETAJ! Usuwanie kolejek może spowodować niespójności w pracy systemu.

Mam nadzieje, że spodobał się wpis. Czekam na Twój komentarz i do następnego!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *