Monitorowanie systemu

Monitorowanie systemu SAP CRM jest nieodłącznym elementem pracy Konsultanta. Wiem, wiem… niektórzy mogą mi wytknąć, że takimi rzeczami zajmuje się SAP Basis lub SAP CRM MW bądź jeszcze inna jednostka. Owszem, ale nie zawsze. Prędzej czy później dany problem trafi do Ciebie i dobrze by było, abyś znał przynajmniej podstawy. Może będziesz mógł sam rozwiązać dany problem bez angażowania całego zespołu.
Monitorowanie systemu brzmi trochę nudno, ale jak zrozumiemy obieg procesów, powiązania między systemami, a do tego jeszcze znamy inne techniczne szczegóły, to staniemy się niezastąpieni i samodzielni. Co za tym idzie poczucie pewności siebie i komfortu w pracy.
Do rzeczy!

Na czym polega monitorowanie systemu?
Jest to rutynowa praca polegająca na:

  • Sprawdzeniu serwerów sytemu, zużycia procesorów i dostępnej pamięci.
  • Monitorowaniu procesów, kolejek RFC, logów i BDoc-ów

W naszym przypadku skupimy się na drugim punkcie.

Jak powinniśmy monitorować system SAP CRM?

W codziennym monitorowaniu wyróżniłabym następujące transakcję:

  • SMQ1 – Monitor qRFC (kolejki wyjściowe) – Sprawdzenie kolejek wyjściowych z SAP CRM do systemów zewnętrznych. Pusta lista kolejek oznacza poprawną pracę systemu.
  • SMQ2 – Monitor qRFC (kolejki wejściowe) – Sprawdzenie kolejek wejściowych z systemów zewnętrznych. Nigdy ta kolejka nie powinna być pusta. Tutaj tętni życie. Najważniejsze, aby kolejki sukcesywnie malały i tym samym nie było za dużo ilości wpisów.
  • SMW01 – Display BDOC messages – Transakcja do podglądu BDoc-ów np. z błędnym statusem wraz z możliwością odczytania komunikatu opisującym usterkę i możliwości ich ponowienia.
  • BD87 – Monitorowanie statusów IDock-ów wejściowych i wyjściowych z systemu. Umożliwia szybkie zapoznanie się z ilością poprawnie lub  niepoprawnie przetworzonych IDock-ów wraz z wyświetleniem szczegółów, śledzeniem bądź ponownym przetworzeniem,
  • WE02 – Lista Idcok-ów – Transakcja służąca do przeglądania IDock-ów wychodzących i przychodzących. Bardzo przydatna transakcja do weryfikacji czy na pewno dane z innych systemów zostały poprawne przesłane do SAP CRM.
  • SLG1 – Ocena logu aplikacji – Używamy jej do przeglądania logów aplikacji w zależności od np. użytkownika, programu bądź dat. 
  • SM21 – Display the system log – Podgląd logów systemu. Podobna transakcja do SLG1.  Różnica jest taka, że nie musimy wchodzić w szczegóły logu, aby zapoznać się z komunikatem błędu.
  • SM50 – procesy robocze instancji AS – Sprawdzenie statusów procesów roboczych, które powinny być w statusie oczekujący lub w toku. Jeżeli jakikolwiek proces jest w innym statusie, to należy to zgłosić do SAP BASIS.
  • SM04 – Sesja użytkownika na instancji – Wyświetla wszystkich użytkowników w danej aktywnej instancji. Dzięki tej transakcji możemy wyrzucić z sesji konkretnego użytkownika.
  • ST22 – ABAP Runtime Errors – All clients – W tej transakcji możemy zweryfikować błędy wykonania ABAP (short  dumps) z dnia poprzedniego i aktualnego.
  • SXMB_MONI – Mechanizm integracji – monitorowanie – Bardzo fajna transakcja, w której np. możemy zweryfikować zawartość interfejsu wychodzącego bądź przychodzącego z innego systemu.

Można by było wymienić jeszcze wiele innych transakcji, jak SMWP , która dedykowana jest dla administratorów SAP CRM MW. Uważam, że na początek przygody znajomość tylko tych transakcji będzie wystarczająca.
W następnych wpisach będę opisywać przykładowe błędy korzystając z wykorzystując powyższe transakcję.

  1. Cześć
    Też monitoruję system 😉 więc witam w klubie 🙂
    Ja na pewno bym jeszcze dodał:
    SM50 – Wyświetla wszystkie procesy uruchomione, oczekujące, zatrzymane i PRIV związane z konkretną instancją. W tym kroku sprawdzamy wszystkie procesy. Status procesu powinien zawsze być oczekiwany lub uruchomiony.
    SM66 – Sprawdzając obciążenie procesu roboczego za pomocą ogólnego przeglądu procesu roboczego, możemy szybko zbadać potencjalną przyczynę problemu z wydajnością systemu.
    AL08 – aktywni użytkownicy
    SM12 – locki użytkowników
    SM37 – monitor jobów
    I co do IDoców, a w nich „siedzę” najbardziej:
    WPER – transakcja do przeglądania dokumentów przetworzonych poprzez IDoci i tych z błędami oraz są tam komunikaty błędów
    WE05 – w sumie to samo co WE02
    SRT_UTIL – transakcja do logów z błędami webserviców

    Pozdrawiam, Michał

    1. Cześć Michał,
      Dziękuje za komentarz.
      SM50 akurat mam uwzględnione. SM66 zawsze zostawiałam mądrzejszym (SAP Basis).
      Myślę, że na dniach uzupełnię wpis o resztę transakcji. Jak widać, niektóre z nich nie wymieniłam, jak AL08. W sumie używam go wymiennie z SM04.
      Co do transakcji SRT_UTIL – to nie znałam tej transakcji. Człowiek cały czas się uczy.
      Akurat SM12 będzie tematem kolejnego wpisu jeszcze w tym tygodniu. Więc zapraszam do dalszego komentowania 🙂

  2. Witam,
    świetny wpis, naprawdę dobry artykuł.
    Monitorowanie brzmi trochę nudno – to prawda. Ale jest to mega wciągające zajęcie – nikt lepiej nie zna systemu niż ta osoba, która go skonfigurowała i która go monitoruje. Jeśli się w to wciągnąć to monitorowanie staje się naprawdę ciekawą przygodą… zwłaszcza jeśli nie dąży się tylko do usuwania błędów, ale do eliminowania ich przyczyn.
    Dziękuje za super wpis!! Czekam na kolejne!
    Pozdrawiam
    Marek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *